_____
Szósta część wykładu, który Daniel Mitsui, artysta grafik, wygłosił
14 września 2015 roku z okazji otwarcia wystawy swoich prac na
Franciszkańskim Uniwersytecie Steubenville.
_____
Decyzje
i orzeczenia
dotyczące
sztuki sakralnej należą
do ojców, ponieważ
mówią o niej w taki sam sposób jako ojcowie. Patrystyczny język,
czy pisany, czy malowany, jest bardziej symboliczny niż dosłowny.
Cztery skrzydlate stworzenia otaczające Jezusa
Chrystusa na tak wielu wizerunkach są tymi, które ukazały się
prorokowi Ezechielowi, a później św. Janowi. Symbolizują czterech
Ewangelistów. Człowiek reprezentuje św. Mateusza, którego księga
rozpoczyna się genealogią, [znakiem?] człowieka. Wół jest
zwierzęciem ofiarnym, a Ewangelia św. Łukasza rozpoczyna się od
złożenia przez Zachariasza ofiary w Świątyni. Lew reprezentuje
św. Marka, którego księga rozpoczyna się głosem płaczu lub
raczej ryku lwa na puszczy. Wierzono, że orzeł spogląda prosto w
słońce, a Ewangelia św. Jana rozpoczyna się od wejrzenia w
olśniewające prawdy. W sztuce człowiek i orzeł często są
umieszczane wyżej, ponieważ reprezentują Ewangelistów, którzy
uzyskali wiedzę od bezpośredniego świadka, a nie z pogłosek.
Apokaliptyczne bestie mają wiele znaczeń;
przedstawiają również życie Jezusa Chrystusa, odpowiednio Jego
Wcielenie, ofiarniczą śmierć, Zmartychwstanie [„Szczenię lwie
Juda: do łupu, synu mój, wstąpiłeś: odpoczywając ległeś jako
lew, i jako lwica: któż go wzbudzi?” (Genesis
49, 9)] i Wniebowstąpienie.
Ponadto są symbolami chrześcijańskich cnót: rozsądku,
samopoświęcenia, męstwa i kontemplacji.
Ojcowie Kościoła w każdym fragmencie Starego
Testamentu widzieli zapowiedzi Nowego. Ofiara Izaaka jest
uwzględniona na marginesie mojego przedstawienia Ukrzyżowania;
związek tych dwóch ofiar jest stale obecny w liturgicznych tekstach
i pismach teologicznych. Narysowałem też śmierć Eleazara
Machabeusza ginącego pod słoniem bojowym; o ile mi wiadomo, ta
zapowiedź po raz pierwszy została wskazana w Speculum
Humanae Salvationis, poświęconej
typologii księdze z początku XIV wieku. Lecz autor Speculum
nie zmodyfikował starożytnej
tradycji; raczej rozwinął ją zgodnie z przyjętym
i najpiękniejszym prawem wzrostu.
Symbol był utajony, ale obecny w wydarzeniu od samego początku; sposób rozumienia ujawniony w tym, czego
Jezus sam nauczał o Sobie: "A jak
Mojżesz wywyższył
węża na pustyni, tak potrzeba, by wywyższono
Syna Człowieczego".
Scena Ukrzyżowania taka, jak zwykło się ją
przedstawiać, sama w sobie ma symboliczne znaczenie. Jezus Chrystus
jest nowym Adamem, którego śmierć krzyżowa dokonuje odkupienia
grzechu pierworodnego. I jak Ewa, oblubienica pierwszego Adama,
narodziła się z jego boku, gdy spał, tak Kościół, oblubienica
Chrystusa, narodził się z Jego boku, gdy zasnął w śmierci na
krzyżu; tu parafrazuję św. Augustyna. Krew i woda, które
wypływają z otwartego boku nowego Adama, reprezentują dwa
najważniejsze sakramenty: Eucharystię i Chrzest. Rana niemalże
niezmiennie jest umiejscawiana na prawym boku Chrystusa, ponieważ
żebro Adama zostało wzięte z jego prawego boku. Po prawej stronie
Krzyża (z perspektywy Chrystusa) pojawiają się symbole nowego
przymierza: Najświętsza Maryja Panna, Dobry Łotr oraz słońce.
Księżyc, którego odbite światło reprezentuje stare przymierze,
znajduje się po lewej stronie. Jest to lekcja teologii, a nie zapis astronomicznego
układu ciał niebieskich.
Tłum. XBP & Łukasz Makowski
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz