Ósma część wykładu, który Daniel Mitsui, artysta grafik, wygłosił
14 września 2015 roku z okazji otwarcia wystawy swoich prac na
Franciszkańskim Uniwersytecie Steubenville.
_____
Witraże
z kościoła opactwa St. Denis
Metafora ciała autorstwa św.
Wincentego mówi o tym, że prawdziwy rozwój zależy od jego
integralności, a nie od czasu, jaki zajmie. W najwspanialszych
epokach sztuki chrześcijańskiej tradycja wzrastała i rozwijała
się z zadziwiającą szybkością. Epokę rozkwitu, jaki nastąpił
po odnalezieniu Krzyża Świętego, uważa się za okres niemowlęcy
sztuki chrześcijańskiej; epokę wczesnego gotyku – za jego
dorosłość.
I znowu, relikwie Męki naszego
Pana stanowiły katalizator zdarzeń. Coroczne uroczystości
odpustowe ku czci relikwii znajdujących się w opactwie St. Denis
niedaleko Paryża stały się w roku 1137 już tak popularne, że
opat Suger zanotował:
„Stłoczona ciżba dawała
tak duży opór tym, którzy starali się oddać cześć świętym
relikwiom – Gwoździowi i Koronie Pana – i ucałować je, że
nikt spośród niezliczonych tysięcy ludzi nie mógł nawet ruszyć
stopą z powodu zagęszczenia; z powodu tłumu nie można było
zrobić nic poza staniem jak marmurowy posąg, pozostawaniem w
odrętwieniu lub w ostateczności krzyczeniem […] Co więcej,
bracia, którzy ukazywali przybywającym znaki Męki Pańskiej,
dawali się ponieść gniewowi i wielokrotnie, nie mając gdzie się
zwrócić, uciekali z relikwiami przez okna”.
Opat
Suger postanowił powiększyć i zasadniczo przebudować kościół
opactwa; jego artystyczny i architektoniczny projekt okazał się
epokowy. To tutaj po raz pierwszy sklepienia krzyżowo-żebrowe,
ostre łuki i wiszące przypory połączono w nowym rodzaju
architektury, ramie, na której rozwijały się i rozkwitały sztuki
monumentalnej rzeźby i witraży. W oknach opackiego kościoła
teologia światła wyłożona przez zwanego Dionizusem autora
Niebiańskiej
hierarchii
zyskała widzialną formę.
Argument przeciwko
artystycznemu przepychowi autorstwa Bernarda z Clairvaux został
spektakularnie odparty w dziełach takich jak wspaniały krucyfiks z
St. Denis: wysoki na ponad 30 stóp, stał w nowym kościele opactwa;
jego podstawę ozdobiono figurami czterech Ewangelistów, podporę –
emaliowanymi tablicami ilustrującymi wydarzenia z życia Jezusa
Chrystusa oraz ich zapowiedzi w Starym Testamencie, krzyż –
kaboszonami z kamieni szlachetnych i dużymi perłami, jego korpus
zaś – złotem.
Taka
właśnie sztuka zaczęła inspirować wielkie katedry w Sens,
Chartres, Laon, Paryżu, Bourges, Reims i Amiens. Rozprzestrzeniła
się poza Francję, na całą katolicką Europę. Sztuka ta w swoim
sposobie traktowania wszechświata oraz dokładności upodabnia się
do scholastycznej teologii. Gotycka katedra to summa
iconographica –
kodyfikacja i doskonałość starożytnej tradycji.
W XIII wieku powstały
najwspanialsze okazy gotyckiej architektury, rzeźby i witrażu.
Ponieważ specjalizuję się w małych, dwuwymiarowych dziełach
sztuki, częściej spoglądam na kolejne dwa stulecia, w których
swój kulminacyjny punkt osiągnęła sztuka iluminacji manuskryptów,
malarstwa tablicowego, gobelinów i grafiki. Właśnie w tych
późniejszych przykładach gotyku najczęściej szukam inspiracji.
***
Cytowane dzieła:
Cytowane dzieła:
Suger of St. Denis, On the Abbey Church of St. Denis and its Art Treasures, translated by Erwin Panofsky, (Princeton University Press, 1979).
Tłum. XBP & Łukasz Makowski
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz