Ukraiński biskup prawosławny przyjęty do Kościoła katolickiego

Oświadczenie o przyjęciu do Kościoła katolickiego biskupa Jerzego Jurczyka z Doniecka na Ukrainie


Do chwili deklaracji wyrzeczenia się błędów i złożenia wyznania wiary dnia 24 października 2002 r. biskup Jerzy Jurczyk z Doniecka na Ukrainie był członkiem hierarchii ukraińskiego Kościoła prawosławnego. Przyjmując wiarę katolicką biskup Jurczyk zaznaczył, że pragnie stać się narzędziem Matki Bożej i pomóc w urzeczywistnieniu jej przesłania z Fatimy – zapowiedzi, że „Rosja się nawróci”. Jako prawosławny biskup Jurczyk obejmował władzą 55 kapłanów i 85 parafii; na razie nie wiadomo jednak, ilu pójdzie za jego przykładem.


2 lutego 2002 r., w uroczystość Oczyszczenia Najświętszej Maryi Panny, biskup Jerzy Jurczyk z ukraińskiego Kościoła prawosławnego poinformował mnie o żywionym od dawna zamiarze powrotu na łono Kościoła katolickiego (zaznaczając, że nie chodzi mu o Kościół Soboru Watykańskiego II).


W ciągu ostatnich ośmiu miesięcy dokładnie badałem, czy biskup Jurczyk przyjmuje katolicką wiarę, szczególnie jej artykuły odrzucone przez schizmatycki Kościół prawosławny; kwestie następujące: papiestwo, jurysdykcyjny prymat papieża, papieska nieomylność, „Filioque” z credo nicejskiego (pochodzenie Ducha Świętego of Ojca I SYNA jako od jednego Tchnienia), dokonywaną w trakcie Mszy świętej słowami konsekracji (nie zaś epiklezy – wezwania Ducha Świętego) przemianę chleba i wina w Ciało i Krew Chrystusa; ponadto jego stanowisko w sprawie nauki Kościoła na temat czyśćca oraz Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny (które prawosławni uznają, lecz nie formułują w wyraźny sposób).


Biskup Jurczyk udzielił odpowiedzi pisemnie oraz w obecności ks. Eugeniusza Risslinga, tradycyjnego kapłana katolickiego z Monachium w Niemczech – potwierdzając, że przyjmuje naukę Kościoła katolickiego, szczególnie jej artykuły odrzucane przez schizmatycki Kościół prawosławny.


Mając na względzie praktykę Kościoła katolickiego, który od zawsze przyjmował schizmatyckich duchownych (urodzonych i wychowanych w schizmie) z powrotem na łono Kościoła uznając ich święcenia za ważne, osobiście zbadałem z biskupem Jurczykiem istotne dla tej sprawy zagadnienia z zakresu teologii dogmatycznej oraz moralnej, jak również Kodeks Prawa Kanonicznego dla Katolików Obrządków Wschodnich.


W kontekście zaistniałej w Kościele katolickim nadzwyczajnej sytuacji – wakatu Stolicy Apostolskiej – oraz na podstawie kanonu 209, na mocy którego Kościół udziela jurysdykcji zastępczej w zakresie wewnętrznym i zewnętrznym, przyjąłem deklarację wyrzeczenia się błędów oraz wyznania wiary od biskupa Jerzego Jurczyka, uwolniłem go od więzów ekskomuniki i przywróciłem do wspólnoty wiernych.


Dan 24 października Roku Pańskiego 2002, w uroczystość świętego Rafała Archanioła


+ Mark Anthony Pivarunas, CMRI [Kongregacja Maryi Niepokalanej Królowej – przyp. tłum.]


Tłum. SV

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz